آیکون  باران

باران

ورودثبت نام

نیاز به مشاوره داری ؟

در ماینو، ما به اهمیت مشاوره حرفه‌ای در موفقیت کسب‌وکارها اعتقاد داریم. تیم ما از کارشناسان با تجربه و متخصص در زمینه‌های مختلف تبلیغات و بازاریابی تشکیل شده است که می‌توانند به شما در شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود کمک کنند.

تماس باما
خدمات شبکه های اجتماعی
    خدمات شبکه های اجتماعی
    تبلیغات در تلگرام
    تبلیغات در اینستاگرام
    تبلیغات اینفلونسری
    تبلیغات در روبیکا
    تبلیغات در ایتا
    تبلیغات در بله
سایر خدمات
    سایر خدمات
    تبلیغات در اپلیکیشن ها
    تبلیغات سایت
    تبلیغات رشد رسانه
    تبلیغات پنل پیامکی
    استودیوی تولید محتوا
دسترسی سریع
    دسترسی سریع
    اخبار
    درباره ما
    تماس با ما
    قوانین و شرایط
    ثبت نظر یا شکایت
ارتباط با ما
    ارتباط با ما
  • ایمیل : baran_ads@gmail.com
  • شماره تماس : 8905243-0513
  • آدرس : مشهد - شاهد 33 - برج ایلما - ساختمان شرکت باران
شبکه های اجتماعی
    شبکه های اجتماعی
  • icon
  • icon

© کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت باران است.

background
 background
Header

راهنمایی اساسی برای اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی است که تاثیر زیادی در برندسازی و جذب مشتری دارد. چند سال پیش تحقیقی در خارج از کشور انجام شد که نشان داد صحبت‌های یک فرد تاثیرگذار یا همان اینفلوئنسر، تاثیر بسیار زیادی روی تصمیم خرید مخاطبان 18 تا 34 ساله دارد. همین تحقیق یکی از چیزهایی بود که بازاریابان را به اینفلوئنسر مارکتینگ ترغیب کرد و بعد از آن هم نتایج فوق‌العاده، این روش بازاریابی را بیشتر از قبل رشد داد. قبل از پرداختن به بحث اینفلوئنسر مارکتینگ، ابتدا اجازه بدهید به‌‎خوبی معنی خود کلمه اینفلوئنسر را درک کنیم.

اینفلوئنسر کیست؟

احتمالا این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده که اینفلوئنسر چیست یا کیست؟ در تعریف عادی و غیر تخصصی، هر کسی که به واسطه داشتن یک پیج اینستاگرام، داشتن یک منصب دولتی یا حتی دیده‌شدن در تلویزیون مخاطبان زیادی داشته و بقیه او را بشناسند، یک اینفلوئنسر است. اما اگر معنای واقعی را بخواهیم:

اینفلوئنسر کسی است که روی یک عده تاثیر دارد! مثلا ممکن است پدر شما در خانواده‌تان یک اینفلوئنسر باشد چون با صحبت‌هایش می‌تواند روی تصمیم بقیه تاثیر بگذارد. همینطور ممکن است در محله شما، یک روحانی یا ریش سفید اینفلوئنسر باشد و… .

ولی اصولا زمانی که صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ می‌شود، بیشتر باید به سراغ آن دسته از اینفلوئنسرهایی برویم که مخاطبان زیادی دارند و اغلب هم در شبکه‌های اجتماعی فعالند. مثلا شخصی مثل صدف بیوتی که در حوزه آرایش و میکاپ فعالیت می‌کند و فالوورهای زیادی دارد یک اینفلوئنسر اینستاگرام است. چرا که صحبت های این خانم روی تعداد زیادی از دیگر خانم‌ها، تاثیر دارد.

چگونه یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ راه اندازی کنیم؟

بر اساس آمارهایی که مرکزهای تحقیقاتی مختلف ارائه می‌کنند، روزانه کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ زیادی در اینستاگرام اجرا می‌شوند و تا مدت‌ها ادامه می‌یابند؛ اما برای اینکه این کمپین‌ها به موفقیت برسند و برای برند تجاری و اینفلوئنسر سودآور باشند، باید از یک سری اصول و قوانین پیروی کنند. اگر در راه اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام طبق یک برنامه منظم و سازماندهی‌شده پیش نروید، به احتمال بسیار زیاد بودجه مالی و زمان خود را از دست خواهید داد.

کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگی که در اینستاگرام اجرا می‌شوند، معمولاً مسیر مشخصی را طی می‌کنند و صرفاً در برخی جزئیات باهم متفاوت هستند. در ادامه روش اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها را با هم بررسی خواهیم کرد. این روند معمولاً 3 مرحله کلی دارد اما ممکن است هر یک از این مراحل دارای جزئیات بیشتری هم باشند. 3 مرحله اصلی عبارتند از:

  1. مشخص کردن اهداف، طراحی استراتژی و تعیین شاخص‌های اندازه‌گیری
  2. پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب جهت همکاری و برقراری ارتباط با او
  3. آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و اعمال تغییرات در صورت نیاز

در ادامه هر مرحله را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

1. تعیین اهداف و طراحی استراتژی

اولین مرحله از اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، تعیین هدف از راه‌اندازی کمپین و طراحی یک مسیر برای رسیدن به این هدف است. اهدافی که برای کمپین‌های اینفلوئنسری در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند متفاوت باشند؛ مثلاً افزایش فروش محصولات، افزایش آگاهی از برند، افزایش فالوور پیج اینستاگرام یا صرفاً افزایش بازدیدکننده. طبیعی است که مسیر و استراتژی کمپین شما هم متناسب با اهدافتان متغیر خواهد بود. یعنی مسیری که انتخاب می‌کنید، باید برای رسیدن به اهداف انتخابی متناسب باشد. مثلاً اگر هدفتان افزایش فروش محصولی گران قیمت است، باید با اینفلوئنسری همکاری کنید که جامعه مخاطبینش افرادی باشند که از وضعیت مالی نسبتا خوبی برخوردارند.

مطمئناً مرحله تعیین اهداف و طراحی استراتژی اصلی‌ترین و حساس‌ترین قدم در اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام است؛ چرا که به قدم‌های بعدی شما جهت می‌دهد. پس در انجام این مرحله بیشترین دقت را به خرج دهید و سعی کنید حتی به کوچکترین جزئیات هم توجه داشته باشید. طبیعی است که این مرحله نیازمند تحقیق و جستجو باشد؛ پس از وقت گذاشتن در این مرحله نترسید و با تمرکز کامل آن را پشت سر بگذارید.

2. پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب و برقراری ارتباط با او

در مرحله دوم باید بر اساس اهدافی که قبلاً تعیین کرده‌اید، اینفلوئنسر مناسب برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن اینفلوئنسرهایی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند، روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی برندها به صورت مستقیم با خود اینفلوئنسر ارتباط برقرار می‌کنند؛ اما برخی دیگر به واسطه آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ این کار را انجام می‌دهند. نوع برقراری ارتباط با اینفلوئنسر به عوامل مختلفی مثل زمینه فعالیت برند، بودجه در نظر گرفته‌شده برای کمپین و هدف از اجرای کمپین بستگی دارد. اما جدا از همه‌ی این بحث‌ها کدام اینفلوئنسر برای تبلیغ برند شما مناسب است؟ در انتخاب اینفلوئنسر مناسب برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام چه ملاک‌هایی را باید در نظر بگیرید؟

با بررسی معیارهای بالا می‌توانید اینفلوئنسر ایده‌آل کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام خود را پیدا کنید. اما هنوز هم کارتان تمام نشده و باید با این اینفلوئنسر ارتباط برقرار کنید تا پیشنهاد همکاری خود را به او ارائه کنید. همانطور که گفته شد، برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها روش‌های مختلفی دارد که بنا به سلیقه خود و راه ارتباطی که اینفلوئنسر ایجاد کرده است، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این راه‌های ارتباطی عبارتند از:

  • تماس صوتی با شماره تلفن تعیین شده توسط خود اینفلوئنسر
  • ارسال SMS به شماره درج شده در پیج اینفلوئنسر
  • ارسال ایمیل
  • ارسال پیام دایرکت به پیج مخصوص تبلیغات اینفلوئنسرها
  • ارتباط غیرمستقیم و از طریق آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ
  • و …

3. آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و اعمال تغییرات در صورت نیاز

پس از اینکه با اینفلوئنسر اینستاگرام مورد نظر ارتباط برقرار کردید و محتوای تبلیغاتی شما در پیج مربوطه منتشر شد، باید عملکرد کمپین را به صورت مداوم آنالیز کنید. این آنالیز باعث خواهد شد نقاط ضعف و قوت کمپین خود را شناسایی کرده و آن‌ها را ارتقا دهید. برای مثال اگر قراردادی یک ساله یا اینفلوئنسر بسته‌اید، پس از گذشت تقریباً 3 ماه، بررسی کنید که در کدام ماه و بر اثر کدام محتواها بیشترین ورودی را در سایت خود دریافت کرده‌اید. در این صورت می‌توانید محتواهای آینده را بهینه‌سازی کنید تا تعداد بازدیدهای سایتتان افزایش یابد. یا اگر در حال تبلیغ یک محصول بخصوص هستید و در یک دوره خاص فروش این محصول با افت محسوسی مواجه می‌شود، باید به دنبال دلیل آن بگردید و مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

آنالیزهای پی در پی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که رفته رفته کیفیت و بازده کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را افزایش دهید. چنانچه به صورت مداوم عملکرد کمپین خود را مورد تحلیل و بررسی قرار ندهید، اشکالات آن مشخص نخواهد شد و باعث خواهد شد در انتهای کمپین به نتیجه‌ی دلخواه خود نرسید.

آژانس های اینفلوئنسر مارکتینگ چه کاری انجام می‌دهند؟

شاید با شنیدن اسم آژانس های اینفلوئنسر مارکتینگ، کمی تعجب کنید، اما در واقعیت این آژانس‌ها نقش مهمی در تبلیغات اینفلوئنسری دارند. حتما شما هم اسم مسابقات اینستاگرامی اینفلوئنسری را شنیده‌اید؛ اما در واقع چه کسانی پشت پرده این مسابقات هستند؟ آژانس های اینفلوئنسر مارکتینگ، در واقع وظیفه برگزاری کمپین‌های گسترده اینفلوئنسری را بر عهده دارند و صفر تا صد برگزاری کمپین، از ایده و تولید محتوا گرفته تا پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسب و برگزاری کمپین را بر عهده دارند. اما آژانس‌های تبلیغات اینفلوئنسری دقیقا چگونه عمل می‌کنند؟

این شرکت‌ها طی همکاری با اینفلوئنسرهای مطرح، کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرامی برگزار می‌کنند. در فاز اول این کمپین‌ها،کسب و کارهای مختلف اما تقریبا هم زمینه، برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنند و آژانس با دریافت هزینه تبلیغات، بودجه مورد نظر را تامین می‌کند. در مرحله دوم کارشناسان تبلیغات، اینفلوئنسرهای مد نظر برای این کمپین را پیدا کرده و بعد از تدوین سناریو تبلیغات، آن را در اختیارشان قرار می‌دهد. در قدم بعدی، اینفلوئنسرها به تنهایی یا با همکاری آژانس، محتوای مورد نیاز برای تبلیغات را آماده و در اینستاگرام منتشر می‌کنند. در فاز پایانی، داده‌های به دست آمده از کمپین جمع آوری شده و توسط کارشناسان مارکتینگ تحلیل می‌شوند.

ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ

همانطور که گفتیم، اینفلوئنسر مارکتینگ یک تبلیغ آنلاین به حساب می‌آید و مزیت تبلیغات آنلاین این است که، می‌توان میزان بازدهی تبلیغ را اندازه‌گیری کرد. امروزه از پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب گرفته تا اندازه‌گیری تاثیر تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ بر روی کسب و کار، همه و همه با کمک ابزارها ممکن شده است. این ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌کنند تا یک کمپین اینفلوئنسری خوب را برنامه‌ریزی کرده و از داده‌های به دست آمده برای پیشرفت و تاثیر گذاری بیشتر در کمپین‌های بعدی استفاده کنند. چند مورد از ابزار های اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتند از:

  • Hootsuite
  • Up fluence
  • Post for Rent
  • hypeAuditor
  • Jaryan
  • deema.agency

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

تبلیغات اینفلوئنسری برای کدام کسب و کارها مفید است؟

حتما شما هم می‌دانید که شیوه‌های مختلف تبلیغات، نتیجه‌های متفاوتی برای کسب و کارهای مختلف دارند. همین امر باعث شده است تا برخی از تبلیغ‌ها برای کسب و کاری مناسب باشند اما برای کسب و کار دیگر همان نتایج به دست نیاید. از این رو بسیاری از کارفرماها از کارشناسان تبلیغات برای پیدا کردن بهترین پلتفرم تبلیغاتی کمک می‌گیرند.

تبلیغات اینفلوئنسری یا اینفلوئنسر مارکتینگ، از جمله تبلیغات آنلاینی است که برای تمامی کسب و کارها کاربرد دارد. کسب و کارهای سنتی، وبسایت‌های فروشگاهی و آنلاین شاپ‌های اینستاگرامی، همه می‌توانند از این نوع تبلیغات برای کسب و کار خود استفاده کنند. از آنجایی که طیف گسترده‌ای از مخاطبان در اینستاگرام حضور دارند و به لطف وجود اینفلوئنسرها، این کاربران به دسته‌های مختلف بر اساس علایق خود تقسیم شده‌اند، بنابراین اجرای یک کمپین اینفلوئنسری با اصول گفته شده، اثربخشی خوبی روی بیزینس شما خواهد گذاشت.

آمار اینفلوئنسر مارکتینگ تا سال 2023

آمار به دست آمده از مطالعات کمپانی Influencer marketing hub بیانگر این است که در سال‌های اخیر اینفلوئنسر مارکتینگ رشد چشمگیری در فضای آنلاین داشته و روز به روز هر در حال پیشرفت است. برخی از مهم‌ترین آمارهای به دست آمده در این مطالعات عبارتند از:

  • ارزش تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021 به 13.8 میلیارد دلار رسیده است.
  • کسب و کارها به ازای هر 1 دلاری که برای اینفلوئنسر مارکتینگ خرج می‌کنند، 5.78 دلار بازگشت سرمایه دارند.
  • از سال 2016 تاکنون 465 درصد افزایش جستجو برای عبارت “influencer marketing” در گوگل مشاهده شده است.
  • 90 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی معتقدند اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی موثر است.
  • 67 درصد از برندها در اینستاگرام از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند.
  • 1360 پلتفرم و آژانس متمرکز اینفلوئنسر مارکتینگ تنها در 5 سال گذشته وارد بازار شده‌اند.